ایلوستریتور چیست ( illustrator ) و چه کاربرد هایی دارد ؟

ایلوستریتور ( illustrator ) نام یکی دیگر از محصولات کمپانی ادوبی است که هم هنرمندان نقاش و هم طراحان گرافیک برای ساخت تصاویر وکتور (برداری) از آن استفاده می‌کنند. این نرم‌افزار برای اولین بار در تاریخ ۱۹ مارس ۱۹۸۷ برای سیستم‌عاملمکینتاش ساخته شد و پس‌ازآن در سال ۱۹۸۹ برای ویندوز نیز ارائه شد. کمپانی ادوبی سالانه ویژگی‌ها و امکانات جدیدی را به این برنامه اضافه می‌کند و تحت لایسنس های مختلف برای فروش قرار می‌دهد. تا سال ۲۰۱۲ این محصول نیز مانند سایر محصولات این کمپانی با پیش‌وند CS منتشر می‌شد و پس‌ازآن تحت نام CC به بازار عرضه شد.

نرم‌افزارهای دیگری همچون کورل دراو نیز وجود دارند که برای ساخت و ویرایش تصاویر برداری ساخته‌شده‌اند اما بدون شک نرم‌افزار ایلوستریتور قوی‌ترین نرم‌افزار ساخته‌شده تا به امروز برای این منظور هست.

کاربرد نرم‌افزار ایلوستریتور و قابلیت‌های آن:

ایلوستریتور نرم‌افزار موردعلاقه طراحان گرافیک برای طراحی حرفه‌ای انواع فونت، لوگو، ست اداری، اینفوگرافیک، نمودار، دیاگرام، کاراکتر تبلیغاتی و …. هست و اساساً چون کارکردن با آن سخت‌تر از نرم‌افزار فتوشاپ هست افراد کمتری با آن آشنایی دارند. اما همان‌طور که گفته شد طراحان گرافیک حرفه‌ای به‌طور کامل با این نرم‌افزار آشنایی دارند و با استفاده از این برنامه یا استفاده ترکیبی از ایلوستریتور و فتوشاپ می‌توانند آثار تأثیرگذار و حرفه‌ای را خلق نمایند.

محیط نرم‌افزار ایلستریتور همانند سایر برنامه های کمپانی ادوبی است و اگر شما کار با یکی از این برنامه ها مانند فتوشاپ را تجربه کرده باشید قطعا محیط این برنامه برای شما بیگانه نخواهد بود و خیلی سریع با محیط آن آشنا خواهید شد .

این مطلب را هم مطالعه کنید:  14 نکته برای بالا بردن سرعت رندر در افتر افکت

محیط کار ایلوستریتور

فرمت‌های مهمی که نرم‌افزار ایلاستریتور از آن‌ها پشتیبانی می‌کند و می‌تواند فایل‌ها را در آن فرمت‌ها ذخیره‌سازی یا ویرایش کند عبارت‌اند از EPS، Ai، SVG و PDF.

یکی از قابلیت‌های جذاب و موردتوجه نرم‌افزار ایلوستریتور قابلیت ساخت تصاویر متحرک باکیفیت همچون لوگو لودینگ اسنپ (که در آن نقطه‌های حرف “پ” کوچک و بزرگ می‌شوند) می‌باشد.

لوگو انیمیشن اسنپ

از دیگر ویژگی‌های این نرم افزار برای طراحان وب‌سایت می‌توان به قابلیت ساخت فایل‌های svg اشاره کرد، این فایل‌ها به دلیل حجم بسیار پایین در کنار کیفیت بسیار بالا و مقیاس‌ پذیری فوق‌العاده در متدهای جدید طراحی سایت بسیار قابل‌توجه قرار گرفته‌اند. زیرا دیگر نیاز نیست برای داشتن یک اِلمان باکیفیت یا بزرگ در سایت یک تصویر بزرگ‌تر در طراحی سایت قرار دهید و با استفاده از این تصاویر یک عکس را می‌توانید در هر ابعادی که بخواهید داشته باشید.

لوگو انیمیشن اسنپ

همچنین با استفاده از illustrator شما می‌توانید تصاویر سه‌بعدی خیره‌ کننده‌ای خلق کنید و از دنیای ۲ بعدی طول و عرض خارج شوید.

علاوه بر موارد فوق برای طراحی تایپوگرافی های جذاب و خلاقانه نیز ابزار بسیار مناسبی می‌باشد.

تایپوگرافی ایلوستریتور

 

از سایر ویژگی‌های نرم‌افزار ایلوستریتور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • تبدیل عکس به وکتور
  • طراحی در ابعاد بسیار بزرگ برای چاپ
  • دسترسی کامل به رنگ‌های ویژه چاپ و مدیریت ساده رنگ‌ها
  • خلق المان‌های تکرارپذیر به ساده‌ترین شکل ممکن
  • لی اوت بندی بسیار ساده و حرفه‌ای
  • امکان نقاشی دیجیتال حرفه ای
  • و قابلیت‌های حرفه‌ای و تخصصی دیگر