آیا تفاوت تدوینگر و طراح موشن گرافیک را می‌دانید؟

تدوین ویدبو یک حرفه‌ی تخصصی و ویژه است. اما در بسیاری موارد با نقش طراح موشن گرافیک اشتباه گرفته می‌شود. به مرور زمان در نقش‌های تخصصی تغییراتی ایجاد می‌شود. اما اصالت و استقلال آن‌ها حفظ می‌شود.

مدیران، مشتریان، کارفرمایان و مجریان باید اطلاعات بیشتری درباره‌ی نقش‌هایشان داشته باشند. به این ترتیب روند تولید هم سریع‌تر پیش می‌رود.

حالا تفاوت نقش و وظایف تدوینگر ویدئو و موشن گرافیک دیزاینر را با دقت بیشتری بررسی کنیم.

تولید یا ارتقا؟

بعضی از تفاوت‌های این دو نقش فنی و پیچیده است. در نگاه کلی تفاوت اساسی میان آن‌ها نمایان می‌شود:

تدوین‌گر ویدئو سازنده و تولیدکننده است. اما خالق اثر نیست. زیرا از موسیقی، نریشن و ویدئو برای تولید  استفاده می‌کند. در حالی‌که طراح موشن گرافیک جلوه‌های ویژه‌ی تصویری را برای ویدئو خلق می‌کند. و برای این کار از المان‌های گرافیکی و انیمیشین استفاده می‌کند.

یک تدوینگر ویدئو باید درباره‌ی موشن گرافیک شناخت کافی داشته باشد. و بتواند با طراح موشن ارتباط بهتری برقرار کند.

تفاوت های طراح موشن گرافیک و تدوینگر

افکت گرافیکی فعال و ایستا

یک تدوینگر حرفه‌ای ویدئو باید بتوانید از افکت‌های گرافیکی ایستا به درستی استفاده کند. پیش‌زمینه یا عناصر دیگر را بدون نیاز به کمک اصلاح کند. برای ساخت چنین گرافیک‌های ایستایی (مانند نمودار ثابت) باید همیشه آماده باشد.

با این حال اگر نیاز به ساخت طرح گرافیکی فعال دارید این کار را برعهده‌ یک موشن گرافیک دیزاینر بگذارید.

طراح موشن گرافیک برای ساخت این افکت‌ها از طرح و اطلاعات ابتدایی استفاده می‌کند و خروجی مورد نظر را برای شما خلق می‌کند.

این مطلب را هم مطالعه کنید:  کارکنان پیکسار چقدر حقوق می‌گیرند؟

همچنین یک تدوینگر حرفه‌ای درباره‌ی ترکیب رنگ‌ها و افکت‌های بصری اطلاعات کافی دارد و می‌تواند با نرم‌افزارهای پیچیده‌ای مانند Cinema 4D کار کند.

 

حرف آخر

تفاوت‌های اساسی این دو نقش را بررسی کردیم اما به خاطر داشته باشید که در پروژه‌های مختلف و بر اساس ویژگی‌های هر پروژه، درخواست‌های مشتریان شما را ملزم می‌کند برای تکمیل فرایند تولید از یک موشن گرافیک دیزاینر کمک بگیرید. در بسیاری از موارد ممکن است تدوینگر بتواند نیازها را تأمین کند اما این بستگی به میزان آگاهی تولیدکننده دارد که چه تصمیمی بگیرد.

با توجه به تغییرات دائمی در علایق، سلیقه‌ها و در نتیجه نیاز به مهارت‌های مختلف، لازم است که توانایی و تخصص خود را بیابید و به آن وفادار باشید.

همان‌طور که طراح موشن گرافیک نمی‌تواند روایت اصلی را به‌خوبی یک تدوینگر منعکس کند، تدوینگر هم توانایی ترکیب و هماهنگی افکت‌ها را ندارد.

احترام به نقش‌ها و تخصص‌ها علاوه بر ارتقاء کیفیت نتیجه‌ی نهایی، همکاری بین اعضاء گروه را نیز بهبود می‌بخشد.