ممکن است تصور کنید که تاریخچه‌ی موشن گرافیک به زحمت به چند سال قبل بازمی‌گردد. زیرا آن‌چه که با شنیدن اصطلاح موشن گرافیک در ذهن اکثر افراد تداعی می شود، ویدیوهای مدرن و خوش آب و رنگی است که در تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی به چشم می‌خورند. ولی جالب است بدانید که تاریخچه‌ی موشن گرافیک به بیش از صد سال پیش بازمی‌گردد.

شروع تاریخچه‌ی موشن گرافیک از ابتدای قرن بیستم

شاید اولین باری که موشن گرافیک به شیوه‌ی امروزی آن به کار گرفته شد، هنگامی بود که فیلم‌های سینمایی طولانی‌مدت در سینماها اکران شدند. در آن زمان تیتراژ فیلم با استفاده از تکنیک‌های موشن گرافیک روی پرده‌ی سینما به نمایش درمی‌آمد.

این کاربرد موشن گرافیک به صورت عمده در اوایل سده‌ی ۱۹۰۰میلادی با اکران فیلم‌هایی چون “سرقت بزرگ قطار” و “آلیس در سرزمین عجایب” (۱۹۰۳) آغاز شد. این نوع استفاده از موشن گرافیک برای تیتراژ ابتدایی فیلم‌ها از همان زمان تبدیل به یک استاندارد شد. به طوری که در حال حاضر هم از موشن گرافیک برای نمایش عنوان فیلم استفاده می‌شود.

تاریخچه‌ی موشن گرافیک از آن‌چه تصور می‌کنید طولانی تر است

از دهه‌ی ۱۹۲۰ میلادی استفاده از موشن گرافیک در تیتراژ ابتدایی فیلم‌ها پیشرفت بسیاری کرد. از آن زمان به جنبه‌ی زیبایی‌شناختی و روایت داستان فیلم‌ها اهمیت زیادی داده می‌شد. برای همین هنگام ساخت موشن گرافیک برای فیلم از اشکال هندسی نامعمول و انتزاعی استفاده می‌شد.

تا دهه‌ی ۵۰ میلادی با توسعه‌ی تکنولوژی، تکنیک‌های جدیدی برای خلق انیمیشن و تصاویر متحرک به دست آمد و تیتراژهای ابتدایی فیلم‌ها به سطح بالاتری رسیدند. در طول این سال‌‌ها به نظر می‌رسید که هر عنوان فیلم که با کمک موشن گرافیک ساخته شده بود، گوی سبقت را از نمونه‌های قبلی می‌رباید.

این مطلب را هم مطالعه کنید:  ۹ نکته برای ساختن یک انیمیشن کوتاه موفق

از همان اوایل قرن بیستم تیتراژهای ابتدایی فیلم‌ها برای توصیف حال و هوای فیلم ضروری بوده‌اند. به عنوان مثال حروف سیاه رنگ و بزرگ و خشن برای فیلم‌های ترسناک به کار برده می‌شدند، در حالی که حروف ظریف و خوش خط برای فیلم‌های رومانتیک استفاده می‌شدند.

تکنولوژی قدیمی ساخت تصاویر متحرک به صورت آنالوگ

صحبت از تاریخچه‌ی موشن گرافیک بدون اشاره به کامپیوترهای قدیمی آنالوگ لطفی ندارد.

کامپیوترهای غول آسایی در دهه ۷۰ وجود داشتند که با آن می‌شد موشن گرافیک ساخت. به این صورت که ابتدا تصاویر و حروف را اسکن می‌کردند. سپس از آن‌ها فیلم‌برداری می‌شد و آن فیلم را نیز روی مانیتورهای تک‌رنگ CRT دست‌کاری می‌کردند و در نهایت در مدارهای آنالوگ آن را رنگ‌آمیزی می‌کردند. از این نوع کامپیوترها فقط هشت عدد ساخته شد و تنها یکی از آن‌ها تا به امروز سالم مانده است.

پیش از آن که کامپیوتر برای عموم مردم در دسترس قرار گیرد، ساخت موشن گرافیک بسیار پرهزینه و زمان‌بر بوده است و کاربرد آن به ساخت فیلم‌هایی با بودجه‌ی زیاد محدود بود. با همه‌گیر شدن رایانه‌های شخصی و نرم‌افزارهایی برای ساخت موشن گرافیک نظیر افتر افکت ، یاد گرفتن و ساخت انواع موشن‌گرافیک برای همه امکان‌پذیر شده است.

تحول در ساخت موشن گرافیک در قرن ۲۱

اصطلاح موشن گرافیک با انتشار کتابی درباره‌ی آموزش استفاده از افتر افکت با نام “خلق موشن گرافیک” بر سر زبان‌ها افتاد. افتر افکت جزو اولین نرم‌افزارهایی بود که در تولید ویدیو به کار می‌رفت. ولی کاربرد آن برخلاف سایر نرم افزارهای مشابه فقط شامل تدوین یا گرافیک سه‌بعدی نبود. افتر افکت و نظایر آن امکاناتی نظیر جلوه‌های ویژه، ترکیب‌بندی و ابزارهای تصحیح رنگ را در خود داشتند که برای ساخت موشن‌گرافیک بسیار مناسب است.

این مطلب را هم مطالعه کنید:  6 نکته برای خرید بهترین میکروفون

موشن‌گرافیک تا به امروز به عنوان یک هنر به رشد خود ادامه داده است. با اضافه‌ شدن افزونه‌های مختلف و عناصر گرافیکی سه‌بعدی می‌توان موشن گرافیک‌های بسیار پیچیده‌تری را نسبت به نمونه‌های اولیه‌ی آن خلق کرد. موشن گرافیست‌ها اکنون تکنیک‌های قدیمی ساخت انیمیشن را با امکانات جدید ترکیب می‌کنند تا سبک‌های جدیدی را خلق نمایند.