۱۲ مورد از انواع موشن گرافیک

شما باید انواع مختلف موشن گرافیک را بشناسید تا در جریان باشید موشن گرافیک برای چه کارهایی مناسب‌تر است یا از چه کارهایی می توانید راحت‌تر کسب درآمد کنید.

۱- ویدیوهای توضیحی

این ویدیوها بازه‌ی بزرگی را در بر می‌گیرند و می‌توان گفت معمول‌ترین مورد استفاده از موشن گرافیک، ساخت همین ویدیوها است.

ویدیوهای توضیحی پروسه‌ای پیچیده را فراهم می‌کنند. از انیمیشن جدا جدا و تکه تکه برای ساختن پروسه‌ی توضیح استفاده می‌شود. این قطعات انیمیشن با قرار گرفتن کنار یکدیگر، تصویری بزرگ و کامل می‌سازند. این روش باعث می‌شود مردم به صورت عاطفی با برند شما ارتباط برقرار کنند، چرا که شما دارید به صورت داستان‌وار، برند را معرفی می‌کنید.

در دوره‌ی حاضر مردم در حالت عادی تنبل هستند! کاربران عموماً ترجیح می دهند درباره‌ی خصوصیات یک محصول ویدیو ببیند تا این‌که اطلاعات را در سایت آن محصول بررسی کنند.

یک ویدیو می‌تواند باکس فروش محصول باشد که به صورت عاطفی داستانی ایجاد می‌کند تا میزان فروش شما را بالا ببرد.

۲- بازاریابی محصول

این مورد می‌توانست زیرمجموعه‌ی ویدیوهای توضیحی قرار گیرد.
اما ترجیح دادیم این دسته را جدا کنیم تا راه‌های استفاده از موشن گرافیک برای فوکوس روی مفهوم(برند) با فوکوس روی محصول از هم جدا شوند.
این روش نه‌تنها داستانی درباره‌ی محصول‌تان تعریف می‌کند، بلکه می‌تواند چگونگی استفاده از آن محصول را نیز بیان کند. ممکن است برخی از محصولاتی که استفاده می‌کنیم، دارای پیچیدگی‌هایی باشند که موشن‌ گرافیک به خوبی می‌تواند در شرح این پیچیدگی‌های کاربری مفید باشد.
چه در خصوص محصولات فیزیکی و چه دیجیتالی، موشن گرافیک می‌تواند به خوبی شبهات استفاده از محصول مورد نظر را برطرف کند.
کاربران معمولاً ترجیح می‌دهند هنگامی که با یک محصول جدید مواجه می‌شوند، ویدیویی هم درمورد آن ببینند که ترکیبی از فیلم واقعی محصول و اطلاعات موشن گرافیکی باشد.

این مطلب را هم مطالعه کنید:  14 نکته در افزایش سرعت رندر در افتر افکت

۳- انیمیشن های محیط کاربری (یوزر اینترفیس)

این مورد مهارت جذابیست که بتوانید نمونه‌ها و اتودهای محصول را متحرک کنید تا وضوح و شفافیت بیشتری برای کاربر ایجاد کند.
می‌توان از توانایی‌های موشن گرافیک برای نمایش انواع انیمیشن منوها و اسلایدها استفاده کرد تا کاربران فهم بهتری از رابط کاربری یا یوزر اینترفیس محصول شما داشته باشند.
این دسته‌بندی می‌تواند در موشن گرافیک‌های بازاریابی محصول نیز مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال بتواند محصول شما که مثلاً یک اپلیکیشن یا نرم افزار است را به خوبی معرفی کند.
این نوع موشن گرافیک بیشتر برای ارتباط بین گرافیست و توسعه‌دهنده (برنامه‌نویس) کاربرد دارد تا بتوانند به کمک هم درک بهتری از محصول نهایی داشته باشند.

نمونه:

۴- آیکون

یکی از روش‌هایی که می‌تواند ظاهر صفحات نرم‌افزار یا اپلیکیشن را حرفه‌ای‌تر نشان دهد، استفاده از انیمیشن در آیکون‌هاست.
وقتی کاربر روی یک دکمه کلیک کرده و حرکتی ایجاد شود، باعث پویایی بیشتر اپلیکیشن می‌شود. با یک جستجوی ساده می‌توان آیکون‌های انیمیشنی زیادی در اینترنت یافت که به عنوان منبع الهام یا الگوبرداری برای یک پروژه‌ی موشن گرافیک مورد استفاده قرار گیرند.
امروزه به کمک فایل های SVG (وکتور گرافیک) می‌توان انیمیشن‌های جذابی برای سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها ایجاد کرد، بدون آن‌که حتی روی سرعت بارگذاری سایت تأثیر منفی بگذارد.

نمونه:

۵-لوگو

این نوع از موشن گرافیک می‌تواند به خوبی به برند شما کمک کند تا ایده‌آل دیده شود. انیمیت کردن لوگو باعث افزایش جلوه‌ی بصری آن شده و می‌تواند به جذابیت برند و افزودن نشاط به نام تجاری شما کمک شایانی کند.
نمونه های زیادی از لوگوهای انیمیت وجود دارند که می‌توانند الهام‌بخش باشند.
مثل:

این مطلب را هم مطالعه کنید:  بهترین برنامه‌های ساخت انیمیشن اندروید و آیفون


۶-فیلم کوتاه

در این زمینه دو دسته‌ی انیمیشن‌ها و موشن گرافیک‌ها می‌توانند به هم تبدیل شوند. با این تفاوت که در موشن گرافیک از اشکال ساده‌تر و جزییات کم‌تری استفاده می‌شود. اما در انیمیشن جزییات بیشتر و همچنین شخصیت‌پردازی‌ها به کار گرفته می‌شود.
باید توجه داشته باشید در ساخت فیلم کوتاه به وسیله‌ی موشن گرافیک، شما به شدت به انیمیشن نزدیک می‌شوید، اما شخصیت‌پردازی و جان‌بخشی، این دو را از هم جدا می‌کند.
چیزی که به موشن گرافیک قدرت می‌دهد، توانایی وارد شدن به دنیایی از تصورات و تخیلات است. شما به خوبی می‌توانید از این موضوع برای ساخت فیلم کوتاه استفاده کنید.

۷- عنوان ( عنوان فیلم و تلویزیون)

یکی از پایه‌های شکل‌گیری موشن گرافیک، ساخت عنوان فیلم‌ها بوده است. بسیاری از عناوین فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی با استفاده از موشن گرافیک ساخته شده‌اند. یکی از بهترین منابع برای دیدن نمونه کارهای عنوان فیلم سایت Art of The Title است.

۸- ارائه (presentation)

در ارائه ی مقالات و سخنرانی‌ها به وسیله‌ی نرم‌افزارهایی همچون پاورپوینت، کی‌نوت و پرزی می‌توان از توانایی موشن گرافیک استفاده کرد و به نوشته‌ها و عکس‌ها حرکت داد. همچنین می‌توان به مفاهیم و نمودارها انیمیشن اضافه کرد. این موارد باعث بهبود ارائه و انتقال بهتر مفهوم می‌شوند.

۹- اینفوگرافیک

در یک اینفوگرافیک می‌توان گراف‌ها، المان‌ها و نمودارها را انیمیت کرد تا با این کار موارد و سرفصل‌های مهم‌تر، برجسته شوند. همچنین می‌توانید برای مخاطب مشخص کنید که کدام قسمت را باید اول بخواند.
ساخت انیمیشن برای اینفوگرافیک‌های تعاملی یک اصل به حساب آمده و موشن گرافیک می‌تواند باعث پایدارتر بودن اینفوگرافیک شما شود.
همچنین می‌توانید برخی قسمت‌های اینفوگرافیک را به ویدیوهای توضیحی مربوط کرده و لینک دهید تا اطلاعات بیشتری در اختیار کاربر قرار داده شود.
مثال:

 

این مطلب را هم مطالعه کنید:  رنگ شناسی و کار با رنگ ها در طراحی گرافیک

۱۰- پخش (Broadcasting)

برودکستینگ یا گرافیک پخش، آن دسته از موشن گرافیک ها هستند که در ابتدای اخبار، رویدادهای ورزشی و استودیوهای خبری زنده مشاهده می‌شوند.
از زیرنویس‌های شبکه‌های زنده تا نمایش نام‌ها و اماکن دراعلان خبرها، می‌تواند در این دسته جای گیرد. شما روزانه شاهد بسیاری از این موشن گرافیک‌ها هستید.
مثال:

۱۱- گیف Gifs

گیف‌ها یکی از شاخه‌های قدیمی اما خوبِ موشن گرافیک هستند. اگر یک فایل گیف درست و اصولی ساخته شود، می‌تواند وظایف یک موشن گرافیک را به خوبی انجام دهد. مثلاً یک گیف خوب در شبکه‌های اجتماعی به خوبی می‌تواند دست به دست شده و همچنین در ارائه‌ی مطلب متنی، به پویایی پست کمک چشم‌گیری کند.
در سایت هایی نظیر Dribbble نمونه‌های بسیاری از نوع موشن گرافیک قابل مشاهده است.
مثال:

۱۲- VR یا واقعیت مجازی

همان‌طور که می‌دانید فناوری واقعیت مجازی تجربه‌ی قرارگیری در یک محیط کاملا مجازی و دیجیتال است. حالا در این محیط دیجیتال می‌توان با کمک موشن گرافیک پویایی زیادی به فضای سه‌بعدی داد. به این ترتیب قلمروی جدیدی به روی موشن گرافیک (مخصوصاً موشن گرافیک ۳۶۰ درجه) باز می‌شود.
این حوزه یکی از جدیدترین زمینه‌های استفاده از موشن گرافیک است و هر روزه مثال‌های زیادی از بازی‌ها و سرگرمی‌ها را می‌توان مشاهده کرد که از موشن گرافیک در واقعیت مجازی استفاده می‌کنند.