درسها و نکاتی از تجربیات «آنتونی وانگ» و «دیوید توسک» که انیمیشن «عبور و مرور حیات وحش» را ساخته اند و انیمیشن آن ها موفق به دریافت جوایز متعددی شده است.

 

به سال ۲۰۱۳برگردیم، زمانی که «آنتونی وانگ» و «دیوید توسک» مدرسه آموزش انیمیشن آنومالیا را تاسیس کردند و تیم ساخت انیمیشن «عبور و مرور حیات وحش» را تشکیل دادند.

وانگ می گوید: به عنوان یک کارگردان انیمیشن، من دوست درام بلاک اوت کردن فیلم را با پوز ها در کمترین زمان ممکن انجام دهم. هدف ما در اینجا ضربان بخشیدن و نبض دادن به داستان است. باور می کنید یا خیر، وقتی شما از استوری برد مستقیما به انیمیت می روید ممکن است این مسائل گم شوند، خصوصا زمانی که مسائل طنز مطرح می شود.

وقتی که ضربان و ریتم داستان مشخص و شروع شد، انیماتور ها می توانند کار خود را شروع کنند و پیچیدگی های خاص را به شات خودشان اضافه کنند. من سادگی و واضح بودن را در به نمایش درآوردن انیمیشن به جای استفاده از حرکات پیچیده و شلوغ پلوق ترجیح می دهم.

مرحله مدل کردن یا مدلینگ

 

این انیمیشن کوتاه که برنده جوایز متعددی شده است، زاییده افکار «نورو دیریزاک» است و توسط هنرمندان کانسپت کار با استعداد ساخته شده است. و وانگ و توسک آن را به نحو خوبی گسترش و بسط دادند.

هر دو تیم کلاسیک کار و گرافیکی که تیم این مجموعه را تشکیل می دهند، مجموعه ای از استعداد های بی نظیر هستند. کانسپت ماشین ها توسط «استفان برانِک» که یک مدل ساز کلاسیک کار است انجام شده است و او تا قبل از این انیمیشن در کارهای گرافیکی کامپیوتری همکاری نکرده بود. این طراحی ها توسط «مارتین فوراک» به دنیای گرافیکی منتقل شدند، «مارتین فوراک» کسی است که در مدلینگ ماشین های گرافیکی به سبک واقعی تبحر خاصی دارد.

 

توسک می گوید: طراحی کاراکتر ها یک کار تیمی بود و ما از منبع های بسیار متفاوت و زیادی برای این کار استفاده کردیم. از کارگردان، کارگردان انیمیشن، هنرمندان کانسپت کار و خود من که کارگردان هنری بودم، ما همه بر روی آن ها کار کردیم و از فروم های آنلاین هم غافل نشدیم و ایده ها و نظرات خودمان را به اشتراک گذاشتیم و از کانت ها و نظرات دیگران نیز استفاده کردیم.

این مطلب را هم مطالعه کنید:  تاریخچه‌ی انیمیشن و پویانمایی

 

توسک می افزاید: ما چالشی را شروع کردیم که در آن ایده کارتونی بودن و یک طراحی به سبک خاص مطرح شده بود، همانند یک حلزونی که یک کلاه و یک کراوات دارد. اما به نظر می رسید که اغراق زیادی در آن می شود  در حقیقت چشم های انسانی حلزون های ما و یک دهان برای کار ما کافی بود!

 

او می گوید: بعد از تشکیل دادن تیم تولید، داشتن یک کیفیت بالا و نگه داشتن آن در تمام طول پروژه، کلید موفقیت هر پروژه انیمیشنی است. اما با بودجه محدود، تولید کننده مستقل، این کار به سختی انجام می شود، چون یک پروژه انیمیشن کار زمان بری است و سال ها زمان و صرف مبالغ و استعداد افراد نیاز است که بتوانیم به حد قابل قبولی در کیفیت برسیم.

 

این مرحله انیمیشن بر تمام مراحل دیگر تاثیر می گذارد از جمله داستان، طراحی، شکل و شمایل بصری، جزییات، پیچیدگی تولید، جدول زمانی و بودجه. و به دلیل اینکه منابع محدود هستند، و یک تیم برای رسیدن به آنچه که می خواهد باید سرعت بیشتری در کار داشته باشد، تمام برنامه ریزی ها بر محور توانایی برای جمع کردن تیمی است که بتواند انیمیت سریعی را انجام دهد.

و ما اعتقاد داریم که سرعت داشتن در کار الزاما داشتن کیفیت پایین نیست. پس در نظر داشته باشید که شما منابع و زمان محدودی را در اختیار دارید، برنامه خوبی را تهیه کنید و با افرادی همکاری کنید که پیچ و خم یک پروژه ی انیمیشن و بالا و پایین های این سفر پر ماجرا را به خوبی می شناسند.

 

توسک می گوید: داشتن یک سوپروایزر عالی در تیم تولید، اولین گام برای تولید یک انیمیشن کوتاه موفق است. او می افزاید: سوپروایزر های انیمیشن ممکن است کمی گران باشند، اما آن ها به تیم شما اطمینان می دهند که راهنمای خوبی را در اختیار دارند، و شما کسی را دارید که تصمیمات خوب و به سریعی می گیرد و شما را می تواند از خطرات احتمالی در پروژه مصون بدارد.

 

و در ادامه «آنتونی وانگ» و «دیوید توسک» توصیه و نکاتی که در حین ساخت این انیمیشن کوتاه (که برنده جوایز متعددی  شده است) بدست آورده اند را با ما به اشتراک می گذارند…

این مطلب را هم مطالعه کنید:  چگونه بهترین کدک را انتخاب کنیم؟

 

۱- درست شروع کنید

داستان را واضح و ساده بیان کنید. این سنگ بنای انیمیشن شما است، آن را درست انجام دهید تا بعدا در پروژه دچار مشکل نشوید و پروژه شما راحت تر انجام شود.  ساختار یک داستان کلاسیک را در نظر بگیرید و سعی کنید اگر امکان دارد داستان را در چند شات بیان کنید.

 

۲- دریافت انتقادات و پیشنهادات

از تهیه کننده ها این مسئله را جویا شوید که به نظر آن ها بیننده ها چه چیز هایی را می خواهند. این کار را انجام دهید، این کار کمک می کند تا نمونه های خوبی را تولید کنید و همواره به دنبال دریافت انتقادات و پیشنهادات باشید.

 

۳- واقع نگر باشید

شما یک تیم کوچک با یک بودجه کم دارید، پس منابع خود را در حد امکانات خود انتخاب کنید. لوکیشن ها را در حد امکان کم در نظر بگیرید و مطمئن شوید که کاراکتر ها به اندازه کافی و البته باز هم حداقلی باشند.

 

 ۴- به دنبال استایل های جدید باشید

استایل های متفاوت انیمیشن را در نظر باشید. راه های بسیار زیادی برای انیمیت کاراکتر های شما وجود دارد، پس راهی را انتخاب کنید که هم مبتکرانه باشد و هم بتواند در زمان و هزینه شما صرفه جویی کند.

 

۵- ضرب الاجل ها را رعایت کنید

در نظر داشته باشید که مراحل پروژه انیمیشن شما باید سر موعد مقرر به اتمام برسد. اگر شما می دانید که قرار است چهار انیماتور و دو هفته زمان پیش رو داشته باشید، برنامه ریزی درست در مورد داستان، تدارک لوازم و استایل کار خود را به درستی انجام دهید. اگر امکان دارد برنامه ریزی کار خود را به صورت گروهی و در زیر یک سقف انجام دهید. همکاری تیمی نیروی قدرتمندی را در اختیار شما می گذارد تا مشکلات را به سرعت حل کنید.

 

۶- فیلم خود را پیدا کنید

خیلی مهم است که شما کل فیلم را در نظر بگیرید و وقتی به ظریف کاری بپردازید که تمام فیلم خود را به گونه ای به اتمام رسانده اید. سعی کنید مشکلات کار را سریع پیدا کنید. حتما یک استوری برد از فیلم خود تهیه کنید و آن را به افراد دیگر نشان دهید و سعی کنید از بازخورد ها نهایت استفاده را بکنید.

این مطلب را هم مطالعه کنید:  هشت ترفند ساده برای ساخت استاپ موشن

 

۷- از اجتماع خودتان استفاده کنید

یک فروم آنلاین درست کنید – یک بستر ارتباطی. افراد را تشویق کنید تا در جریان تولید شما قرار بگیرند و نظرات خود را در قالب کامنت مطرح کنند. افراد برای اینکه درگیر این ماجرا شوند نیاز دارند تا بدانند که شما تا کجای کار پیش رفته اید و پروژه در چه مرحله ای در ساخت است.

 

۸- افراد درست را پیدا کنید

کارگردانی کار بسیار مشکل و طاقت فرسایی است، اینکه شما عاشق کار با افراد مختلف باشید نیازمند یک همدلی کامل است، و اینکه کارگردان باید بخواهد که چیز های جدیدی را همواره یاد بگیرد و ارتباط خوبی با گروه تولید داشته باشد. یک کارگردان خوب باید همواره یک قدم از باقی افراد در پروژه جلو تر باشد.

 

۹- تلاش کنید

همواره بیشتر از بقیه کار کنید. اگر این فیلم شما است، افراد نیاز دارند تا متوجه این ماجرا بشوند که چقدر این کار برای شما با اهمیت است و اینکه شما سخت کوش ترین فرد در پروژه هستید. طوری تلاش کنید که یک مثال برای بقیه باشید. وارد پروژه ای نشوید که خودتان هنوز در مورد آن قانع نشده اید و به آن مطمئن نیستید.

 

مختصری درباره «آنتونی وانگ» و «دیوید توسک»

«آنتونی وانگ» در بسیاری از پروژه های دیزنی از جمله مولان، هرکول، فانتاسیا ۲۰۰۰ و تارزان حضور فعالی داشته است و او هم اکنون در پیکسار مشغول به کار است. «دیوید توسک» یک کارگردان هنری و  انیماتور کارهای گرافیکی است و همچنین موسس استودیوی آنومالیا نیز می باشد.

منبع: CreativeBloq / animation.ir